بازخوانی مقاومت در سینمای فلسطین؛ امیدها و چالشها
نشست دهم هنر مقاومت با موضوع «بازخوانی مقاومت در سینمای فلسطین؛ امیدها و چالشها»، روز سهشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ در دانشگاه هنر و اندیشه اسلامی برگزار شد. این نشست با ارائه دکتر پورهمت، معاون آموزشی دانشگاه، همراه بود و به بررسی آثار برجسته سینمای مقاومت فلسطین در دهههای ۷۰ و ۸۰ میلادی پرداخت.
مقدمهای بر سینمای مقاومت
در ابتدای نشست، دکتر پورهمت به تاریخچه سینمای مقاومت در جهان عرب اشاره کرد. وی نخستین فیلم با مضمون مقاومت فلسطین را فیلم اردنی «وطنی حبیبی» محصول سال ۱۹۶۴ معرفی کرد و روند شکلگیری این ژانر را تا دهه ۸۰ میلادی تشریح نمود.
آثار برجسته سینمای مقاومت فلسطین
در این نشست، چندین فیلم مهم و تاثیرگذار سینمای مقاومت فلسطین معرفی و تحلیل شدند. برخی از این آثار عبارتند از:
۱. فریبخوردگان (۱۹۷۲)
این فیلم ساخته توفیق صالح، بر اساس رمان «رجال تحت الشمس» اثر غسان کنفانی است. داستان سه نسل از فلسطینیان که در مسیر مهاجرت به کویت، در تانکری گرفتار شده و جان خود را از دست میدهند، نمادی از ناکامی و رنج فلسطینیان در تبعید است. پیام کلیدی فیلم، نقد سکوت و سرکوبشدگی فلسطینیان و دعوت به مقاومت است.
۲. مسیر متضاد (۱۹۷۵)
فیلمی از مروان حداد که به تاثیرات شکست جنگ ۱۹۶۷ و یأس و ناامیدی در جامعه عربی میپردازد. این فیلم بر اهمیت مبارزه مسلحانه برای بازپسگیری عزت و آینده فلسطین تاکید دارد.
۳. سرخ، سفید و سیاه (۱۹۷۶)
ساخته بشیر صافی، این فیلم برای اولین بار کودکان فلسطینی را به عنوان محور اصلی روایت خود قرار داد. داستان فیلم نشاندهنده تاثیر جنگ و اشغال بر زندگی کودکان و شکلگیری آگاهی مقاومت در میان آنان است.
۴. بازگشت به حیفا (۱۹۸۱)
اقتباسی دیگر از آثار غسان کنفانی که داستان زوجی فلسطینی را روایت میکند که پس از ۲۰ سال به دنبال فرزند گمشده خود میگردند، اما او را به عنوان یک جوان اسرائیلی مییابند. این فیلم به بحران هویت و از خودبیگانگی فلسطینیان در اشغال اشاره دارد و بر لزوم مقاومت فعال تاکید میکند.
۵. تا اطلاع ثانوی (۱۹۹۳)
ساخته رشید مشهراوی، این فیلم زندگی روزمره مردم غزه در دوران حکومت نظامی اسرائیل را روایت میکند. فیلم با نمایش همبستگی و مقاومت مردم غزه، امید به آیندهای بهتر را زنده نگه میدارد.
پیام اصلی نشست
دکتر پورهمت در پایان نشست تاکید کرد که سینمای مقاومت فلسطین، نه تنها بازتابدهنده رنجها و سختیهای مردم فلسطین است، بلکه مفهومی از امید و ایستادگی را در دل مخاطبان زنده نگه میدارد. وی افزود که این آثار، علاوه بر ارزش هنری، ابزاری فرهنگی برای حفظ هویت و تقویت مقاومت فلسطین به شمار میروند.
جمعبندی
این نشست با استقبال گرم دانشجویان و علاقهمندان به سینمای مقاومت به پایان رسید. دکتر پورهمت ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نشستهایی بتواند آگاهی بیشتری نسبت به نقش هنر در مقاومت و پایداری ملتها ایجاد کند.




